Saturday, May 12, 2007

Mashup hárompontnulla

Úgy látszik, ilyen könnyen nem úszhattam meg a mashupolást, így a feladat lezárásaként a megadott 10 pont alapján részletezném világmegváltó ötletemet -.- Lássuk csak:

1. Célkitűzés, ötlet leírása
Világjáró weboldal úti élményekkel, fontos információkkal, képgalériákkal, amiket természetesen a felhasználók hoznak létre és szerkesztenek.

Alapötletében hasonlít a wikitravelre, én is hasonló formában képzeltem el az oldalt, csak itt az országok, úti célpontok leírásához beszámolók, képtárak és blogok kapcsolódnának. A fórumon lehetőség lenne olyan kérdések megvitatására is, amelyekről esetleg nem ejtettek szót a blogokban vagy a leírásokban.
update
Lehetőség lenne egy-egy szállás rövid bemutatására (hol van, mennyiért, miket kínál ésatöbbi), a felhasználók pedig minősíthetnék, mondjuk pontozással és előnyök/hátrányok megfogalmazásával. Így talán elkerülhetőek lehetnek az ilyen esetek, és remélhetőleg a tulajdonosok nem fogják ingyen reklámtáblának használni az oldalt =)

2. Célcsoport meghatározása
Úgy gondolom, hogy nem szervezett formában elsősorban a fiatalabb korosztály szokott utazni, valamint a net felhasználóinak a nagy részét ők adják. Erre a korosztályra fokozott közösségi aktivitás jellemző, így nem lenne probléma az oldal fenntartása. Komolyabb technikai tudásra nincs szükség egy ilyen oldal szerkesztéséhez, így ez sem lehet akadály egy tapasztalatlanabb felhasználó számára.

3.
Milyen meglévő adatokat, szolgáltatásokat hasznosít, kapcsol össze a szolgáltatás, és mi a saját hozzáadott érték?
Mivel fontos a földrajzi meghatározás, mindenképpen alkalmaznám a Googlemaps-t, lennének képtárak (címkékkel persze, szóval ilyen Flickr-szerű), lehetőség lenne blogok és beszámolók írására. Ezek mellett lehetne a beszámolókat pontozni, ki mennyire tartja hasznosnak egy-egy utazás megtervezésekor.

4. Web 2.0-s jellemzők
Alapvetően a közösségi tartalomfejlesztésre épülne a projekt, de mellette lehet kommentelni, vagy fórumokon hozzászólni a különböző témákhoz. RSS-hírcsatorna alkalmazásával a felhasználó az őt érdeklő úti célokhoz felkerülő legfrissebb bejegyzéseket, kommenteket tudja nap mint nap elolvasni. A címkézéssel pedig a különböző részlegek közötti kapcsolatot biztosítja (pl. egy blogban említenek egy várost, akkor arról rögtön el is olvashatom a leírást.)

5. Már meglévő szolgáltatásokkal való összehasonlítás
Mint már említettem, hasonló szolgáltatás már létezik a wikitravel személyében, ám ezen az oldalon csak országok, földrajzi területek bemutatását olvashatjuk, a projektet azonban színesítenék az élménybeszámolók, hasznos tanácsok, amelyekről mondjuk nem feltétlenül olvashatunk egy útikönyvben, illetve kisebb közösségek is létrejöhetnek ezen az oldalon.

6. Erősségek, gyengeségek
A főbb erősségeket az 5. pontban felsoroltam már, de érdemes szót ejteni a gyengeségekről is. A legnagyobb probléma talán az indulásnál merülhet fel, elengedhetetlen a sok felhasználó jelenléte, mivel nélkülük nem is működne az oldal, de ezt a megfelelő reklámmal meg lehet oldani. A wikitravelt nem tartom komoly vetélytársnak a már említett okok miatt.
update A közösségi oldalak egyik nagy veszélye, hogy ellenőrzés nélkül értelmetlen/haszontalan/káros tartalom kerülhet az oldalra, ezt azonban a regisztráció előírásával és moderálással könnyen el lehet kerülni.

7. Mérföldkövek
Indulásként a lexikont, a blogszolgáltatást és a képtárakat indítanám el, és ha már lenne elég érdeklődő, akkor a fórum és más hasonló kapcsolattartó funkciók következnének. Később, ha nagy népszerűségnek örvend esetleg az oldal, akkor egyfajta közösségi funkciót is betölthetne, lehetne készíteni felhasználói profilokat, ismerősbejelölgetéssel meg mindennel. (De persze nem wiw-es funkciókat kell betöltenie elsősorban...)
update Amennyiben kellően sok felhasználója van már az oldalnak, be lehetne indítani a konkrét szállásokkal részleget, ahol a rövid jellemzés mellett lehetőség van a tapasztalatok megosztására, a hely pontozására. Megfelelő moderálás mellett talán elkerülhető, hogy öncélú reklám kerüljön ide.
Sokszor előfordul, hogy feleslegessé válik egy-egy vonatjegy, repjegy, vagy szükség lenne még egy útitársra, így nem lenne haszontalan egy ilyen rész létrehozása is, ahol a megfelelő kategóriákban lehet értesülni az ilyen lehetőségekről.


8. Üzleti modell
Ha megoldható, akkor nem pakolnám tele az oldalt mindenféle idegesítő bannerekkel, egy-kettő azonban még elfogadható szerintem, és ha lehet, akkor az is kapcsolódjon valamennyire az oldal témájához, például túrafelszereléseket áruló bolt vagy utazási iroda hirdetése. Magamból kiindulva nem hiszem, hogy a fizetős szolgáltatással mennék valamire, úgyhogy ezt kihagynám. Ja és persze nem tiltakozom, ha fel akar vásárolni a google =)

9. A szolgáltatás ismertté tétele
Biztos anyagi háttér hiányában a kezdetekben az ismerősök közötti hírterjesztést találom a legmegfelelőbbnek, később, amikor már valamennyire beindult a dolog, el lehet gondolkozni a fizetett bannereken is. Kellő mennyiségű anyag után pedig már a keresőtalálatokban is lehet bízni. Mivel számos utazással kapcsolatos linkgyűjtemény létezik, érdemes például a különböző országokkal foglalkozó lapokra "benyomni" az oldalt.

10. Jogkezelés
Mivel ez egy nonprofit vállalkozás lenne, és az oldalon található tartalmat a felhasználók hozzák létre, nehéz lenne bármilyen betartható szerzői jogról beszélni, így én a Creative Commons
NonCommercial linencét (vagy licenszét? szép magyar nyelv...) tartom az ideálisnak, ami egészen pontosan így szól: "szabadon másolható, terjeszthető, megjelentethető és előadható, illetve módosítható, de kizárólag nem kereskedelmi célokra."

3 comments:

Fodor János said...

két dolog jut eszembe: közösségi funkciók - volt olyan kezdeményezés, ami utazótárskeresést, autóférőhely kihasználást valósított meg (sok ember utazik -akár üzleti útra- egyedül, egy kellően nagy adatbázisban szinte mindig, minden útvonalra biztosítható szabad férőhely) persze ennek komoly veszélyei lehetnek, lévén virtuális közösség... A másik, a szolgáltatók, szállásadók, programszervezők megmérettetése: akár az üzleti siker alapja is lehet, ha szabályozott keretek között, alárendelten és a közösségi tapasztalat kontrollja alatt megjelenhetnek, figylembe ajánlhatják magukat az apartmanok, fogadók, fesztiválok. esetleg több stációban (bemutatkozók -> kipróbált-tetszett -> sikeres=fizetős) Gondold át, illene-e a koncepcióba (ha nem: miért nem?) s hogyan módosítaná a rendszert?

vidvandre said...

szerintem mind a kettő nagyon jól passzolna a koncepcióba, ha már kellő mennyiségű felhasználó tevékenykedik az oldalon. talán a wiwen volt ez a telekocsi funkció, nem? talán meg lehetne oldani, hogy annál valamivel szervezettebb formában jelenjenek meg a hirdetések, és egyszerűbben lehessen kapcsolatot felvenni a másik féllel. vagy lehetne külön részleg a felesleges repjegyeknek, pár napra kiadó szállásoknak, de akár az adott országban tartozó honfitársakra is lehetne keresgélni...na nem ragadtatom el magam =) a szálláshelyek ajánlóinál egy kicsit félek, mi lesz, ha túlságosan elüzletiesedik? hiszen alapvetően egy nonprofit oldalról lenne szó.

Fodor János said...

igen, ez a veszély kezelendő:-) viszont épp a kezelési technika lehet érdekes. Én úgy ítélem, hogy a tapasztalatcsere frissen tartásához új helyek, programok kipróbálása szükséges. Kár volna másnak átengedni a lehetőséget, s leszűkíteni a témakört a sokak által igazoltan jó helyekre - meg kell teremteni annak súlyozási rendszerét, hogy egy utazási cél mindenki szerint jó / pár "ismerős" ember szerint / pár ismeretlen user szerint / még csak egy önreklámozó szerint. Mint lehetséges szponzor, a jelesben megtestesülő tőkeinvencióért kérem ezt a lehetőséget még kidolgozni:-)